22/11/12
TÈCNICA 1. RECONEIXEMENT DE GLÚCIDS
INTRODUCCIÓ:
Els glúcids, també anomenats sucres o hidrats de carboni, son molècules formades per C, O i H. Realitzen en les cèl·lules diferent funcions, la funció estructural i la funció energètica. Depenent del grau de complexitat, poden classificar-se en: monosacàrids, disacàrids i polisacàrids. Els monosacàrids i disacàrids son reductors, és a dir, perden electrons (excepte la sacarosa), mentre que els polisacàrids son oxidants, guanyen electrons.
Els glúcids, també anomenats sucres o hidrats de carboni, son molècules formades per C, O i H. Realitzen en les cèl·lules diferent funcions, la funció estructural i la funció energètica. Depenent del grau de complexitat, poden classificar-se en: monosacàrids, disacàrids i polisacàrids. Els monosacàrids i disacàrids son reductors, és a dir, perden electrons (excepte la sacarosa), mentre que els polisacàrids son oxidants, guanyen electrons.
OBJECTIUS:
- Identificació de diferents tipus
de glúcids.
- Hidròlisi de l’enllaç d’un
disacàrid.
MATERIALS:
Mostres de glúcids diluïts al 5%
· Glucosa
· Fructosa
· Maltosa
· Lactosa
· Sacarosa
· Midó
· Tubs d’assaig
· Gradeta
· Got de precipitats
· Solució alcalina
· Calefactor amb aigua calenta
· Reactiu de Fehling A i Fehling B
· Lugol
· HCl diluït 10%
· Pinces de fusta
· Comptagotes
· Matràs a forat
· Vareta agitadora
PROCEDIMENT:
Primer hem repartit
cada glúcid als diferents grups.
GLÚCIDS 5% à 100 ml
|
|
GLUCOSA
|
GRUP 1
|
FRUCTOSA
|
GRUP 3
|
MALTOSA
|
GRUP 4
|
LACTOSA
|
GRUP 6
|
SACAROSA
|
GRUP 7
|
MIDÓ
|
GRUP 9
|
SOSA 10% à 250 ml
|
|
SOSA
|
GRUP 10
|
A nosaltres ens ha
tocat fer la sacarosa. Per a fer-la,
pesem 5g de sacarosa utilitzant una làmina de paper d’alumini i més tard, ho
posem a un vas de precipitats inferior a 100 ml.
Després, posem
aigua destil·lada i ho agitem amb una vareta. Després posem la mescla en un
matràs a forat i enrasem fins a 100 ml. Com sempre, les últimes gotes, les
posem amb comptagotes.
Una volta hem fet
la mescla i se’ns ha format el glúcid, l’hem posat a la nevera fins el següent
dia de classe.
29/11/12
Per a la reacció de
Fehling:
- Prenem 3 ml de la mostra que volem
analitzar.
- Afegim 1 ml de Fehling A (conté
CuSO4) i 1 ml de Fehling B (conté NaOH). Després
el líquid deL tub d’assaig adquirirà un fort color blau.
- Calfar el tub directament amb l’aigua
calenta.
La reacció serà positiva si la mostra es torna de color taronja.
- La reacció serà negativa si la mostra es queda blau.
RESULTATS:
Hem observat el següent:
SUBSTÀNCIA
|
Aigua
|
Glucosa
|
Maltosa
|
Lactosa
|
Fructosa
|
Sacarosa
|
Midó
|
RESULTAT DE LA PROVA
|
-
|
+
|
+
|
+
|
+
|
-
|
-
|
REDUCTOR
|
NO
|
SI
|
SI
|
SI
|
SI
|
NO
|
NO
|
A aquest video es pot veure com alguns no canvien de color i altres si que ho fan.
En aquestes fotografíes es mostra la diferència abans de calfar-lo i deprés.
ABANS
DESPRÉS
CONCLUSIÓ: Sabem si és negativa o positiva segons si canvia o no de color. Els que calfem i canvien de color és perquè perden un electró i s’oxiden.
4/12/12
Continuant amb la prova anterior, fem el mateix però amb el Lugol.
PROCEDIMENT:
La reacció de Lugol
s’utilitza per a identificar polisacàrids. Quan el polisacàrid entra en
contacte amb el Lugol, la substància es torna d’un color blau-violeta
característic.
- Posar en un tub d’assaig uns 3 ml
del glúcid a investigar.
- Afegir unes gotes de Lugol.
- Si la dissolució es torna de color
blau-violeta, la reacció és positiva.
Video de com canvia a color groc la mostra, quan li afegim Lugol.
RESULTATS:
SUBSTÀNCIA
|
Aigua
|
Glucosa
|
Maltosa
|
Lactosa
|
Fructosa
|
Sacarosa
|
Midó
|
RESULTAT DE LA PROVA
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
+
|
POLISACÀRID
|
NO
|
NO
|
NO
|
NO
|
NO
|
NO
|
SI
|
CONCLUSIÓ: Sabem si són polisacàrids perquè a
l’afegir Lugol a la reacció, es tornen de color blau-violeta, tots els que es
queden del mateix color groc o s’enfosqueixen molt poc, no són polisacàrids.
El iode s’introdueix entre les espires de la
molècula del polisacàrid. No és una vertadera reacció química, sinó que es
forma un compost d’inclusió que modifica les propietats físiques d’esta
molècula, per això apareix el color blau-violeta.
Una volta hem finalitzat aquesta prova, hem
realitzat una altra.
Els tubs positius(els polisacàrids) de tots
els grups, els posem en una gradeta, i els afegim a l’aigua bullint. Podem observar
que el polisacàrid torna al color groc. Més tard, posem aquests tubs, ja
descolorits, en aigua freda, i tornen al color blau-violeta.
Aquesta fotografia correspon al midó de cada grup una volta l'hem bullit.
En aquest cas, la fotografia és quan posem els tubs, ja incolors, en aigua gelada. es veu com torna al color blau-violeta.
* Per què desapareix el color si l'escalfem i per què torna quan el gelem?
Perquè el midó té una proteïna que amb el calor es desnaturalitza i fa que el color desaparega, i quan es tona a gelar, torna a aparèixer. És un procés de desnaturalització reversible.
13/12/12
2.INVESTIGACIÓ DE GLÚCIDS NO REDUCTORS
OBJECTIU: Trencar sacarosa mitjançant l'hidròlisi.
La sacarosa o sucre comú és un disacàrid format per alfa-glucopiranosa i beta-fructofuranosa.
MATERIAL:
3 tubs
Aigua destil·lada
Sacarosa
Paper de pH
HCl
HCl
PROCEDIMENT: Tenim 3 tubs d'assaigs. Els numerem de l'1 al 3, i posem:
- Tub 1: 3 ml d'aigua destil·lada
- Tub 2: 3 ml de sacarosa
- Tub 3: 3ml de sacarosa
Primer, mesurem el pH de les substàncies dels tubs.
Més tard, afegim 10 gotes d'HCl al 10% als tubs 1 i 3 i mesurem el pH.
Calfem els tubs 1 i 3 al bany Maria en l'olla uns 5 minuts. Una volta han passat els 5 minuts, es deixa refredar. Ja que no ens donava temps, nosaltres vam utilitzar aigua gelada en un got de precipitats per a facilitar el refredament.
Una volta acabat l'anterior procediment, realitzem la prova de Fehling sobre els 3 tubs. A aquests tubs, afegim 1 ml de Fehling A i 1 ml de Fehling B.
RESULTATS:
Tub 1 (Aigua destil·lada): No és reductor.
Tub 2(Sacarosa): No és reductor, perquè no li hem afegit HCl i per tant no hi ha hidròlisi.
Tub 3(Sacarosa): És reductor, perque a l'afegir-li HCl, s'ha produït la hidròlisi.
CONCLUSIÓ: Per a poder dur a terme la hidròlisi, hem tingut que canviar el pH i així fer reductora a la sacarosa.
BIBLIOGRAFÍA:
Imatges: Classe i Google
Introducció: D'un llibre de biologia
Informació: Fulla i apunts de classe
No hay comentarios:
Publicar un comentario